‘Dag ondernemer. Hoe voelt dag 1?’ Dat mooie appje stuurde Didiet mij op 3 maart. En om eerlijk te zijn: er was een kriebel aanwezig in de buik. Enerzijds waren dat enthousiaste kriebels en anderzijds waren dat gespannen kriebels. Zin om aan de slag te gaan, maar ook nieuwsgierig naar hoe de eerste maanden zouden gaan zijn.
druc de wereld in schreeuwen
Een druk op de knop en we waren live, maar dat betekent niet dat we nu achterover kunnen leunen. Nee, nu begint het pas, want hoe komen we aan klanten? Tijdens de vele gesprekken samen hebben we het hier uitgebreid over gehad. We gaan zelf bedrijven benaderen en via onze site en LinkedIn druc de wereld in schreeuwen.
Didiet en ik maken een verdeling van welke soort bedrijven we eerst willen benaderen en dat verzamelen we allemaal in een spreadsheet. We kiezen allebei een provincie en beginnen met zoeken. In de eerste weken heeft mijn vriendin mij meerdere keren vreemd aangekeken toen ze weer zag dat ik op een site zat van een holistisch coach of een loopbaanadviseur. ‘Is voor druc schat’, stelde ik haar dan gerust.
Met een flinke lijst beginnen we dan ook de eerste mails te versturen. Spannend! Maar om heel eerlijk te zijn: ook gelijk een harde reality check. Bij mijn andere werk ben ik gewend om op elke mail die ik stuur antwoord te krijgen, maar ik kom er al snel achter dat dat hier absoluut niet het geval is. We krijgen gelukkig wel reacties, maar we worden ook veel genegeerd. De welbekende krekelgeluiden.
Tijd om te bellen
Toch is juist dit ook gelijk weer een les om de mails die we versturen onder de loep te nemen en ook andere tactieken te gebruiken. Zoals … bedrijven nabellen! Iets wat we allebei op voorhand ongemakkelijk vinden. We spreken die dag af om samen een ruimte te reserveren en dan samen te gaan bellen. Met een heus belscript getekend op de muur beginnen we met bellen.
De eerste twee belletjes zijn ongemakkelijk en soms staan we dan ook met een mond vol tanden. ‘Meneer, wij hebben een wachtlijst vol’. ‘De teksten op onze knip-en-plakwebsite zijn het laatste waar we ons druk over maken’. Tja, probeer daar onze diensten maar eens aan te verkopen! Gelukkig groeien we in de wedstrijd en hebben we best een paar leuke belletjes.
Naast bedrijven benaderen, willen we dus ook druc zelf de wereld in schreeuwen. En dat werkt, want al snel worden we uitgenodigd voor een heus netwerkontbijt. Netwerken, om heel eerlijk te zijn, werd ik altijd een beetje misselijk van dat woord, maar als beginnend ondernemer moeten we elke kans aangrijpen!
‘En wat doet Bart in het dagelijkse leven’?
En zo word ik op een donderdagochtend om kwart over 6 opgehaald door Didiet om richting de Vasim in Nijmegen te rijden. Meestal staan we daar voor feestjes, maar nu lopen we richting de Achtertuin om te gaan ‘netwerken’. Gelukkig worden we met open armen ontvangen door de vele aanwezigen. Ondernemers in alle soorten en maten, maar ik loop gelijk in de armen van een door de wol geverfde rasondernemer. Hij schudt mij de hand en ik stel mezelf voor. Met een klassiek ondernemersaccent is het eerste wat hij tegen mij zegt: ‘En wat doet Bart in het dagelijkse leven’?
Met de slaap in onze ogen zetten we ons beste beentje voor en houden we (Didiet in dit geval) voor alle aanwezigen nog een 1 minuut durende pitch over druc. Om half 9 lopen we met een goed gevulde buik weer richting de auto. Ik kijk Didiet lachend aan en het eerste wat we tegen elkaar zeggen is: ‘Het is wel een wereldje hè’. Heel leuk om een keer mee te maken, maar we voelen ons nog wel een beetje een vreemde eend. Misschien over een jaar weer!
Het ei van Columbus
De eerste weken van druc voelen goed. We krijgen wat hoopgevende reacties en hebben in die eerste weken dan ook al her en der wat contact met bedrijven. Daarnaast merken we ook dat we nog boordevol andere ideeën zitten. Na elke vergadering hebben we dan ook nog een half uur om andere ideeën te bespreken. Die verzamelen we dan en wie weet dat daar het ei van Columbus tussen zit. We houden jullie op de hoogte!
In het volgende blog ook meer aandacht voor de eerste resultaten van onze zoektocht naar onze eerste klant. Gaat het ons lukken? Daarover later meer!






